Zo Leren Kinderen Leren

Timing

Stel je wilt samen met andere kinderen touwtje springen maar je voelt niet precies wanneer je moet springen zodat het touw onder je voeten door kan draaien. De andere kinderen kunnen dat wel maar jij hebt geen idee waardoor het komt dat jij het niet kunt.

Of juf legt iets uit in de klas en jij bent net te laat om de essentie van het verhaal te kunnen pakken. Allemaal voorbeelden van momenten waarop een goede timing van groot belang is. En je kunt je nog legio voorbeelden voor de geest halen waarbij het heel pijnlijk kan zijn als je timing niet goed is.

Daarom is het voor kinderen belangrijk om timing te leren in situaties waarin ze ZELF kunnen zien en ervaren of ze precies op het goede moment reageerden of niet. Hebben ze in duidelijke en voor hen begrijpelijke situaties geleerd om een goede timing te ontwikkelen dan is het veel gemakkelijker om die vaardigheid niet alleen bij het leren op school maar ook in groepsprocessen toe te kunnen passen.

Timing heeft ook te maken met het soepel en efficiënt in kunnen zetten van je lichaam. “Luistert” je lichaam niet precies genoeg dan kan het zijn dat het “vertraagd” of niet precies genoeg reageert en je steeds net te laat bent.

Bij het leren van timing is het heel belangrijk om de kinderen niet steeds precies te vertellen wanneer het juiste moment is. Ze richten zich dan op jou en leren het nog steeds niet om het zelf te gaan voelen. Laat ze zelf oefenen en het leren voelen. Het is juist de bedoeling dat ze de kans krijgen om dit gevoel van binnenuit te ontwikkelen zodat ze het in andere situaties ook aan kunnen voelen. Leer je ze alleen “de truc” in een bepaalde situatie dan wordt het geen vaardigheid die ook in andere situaties toegepast kan worden.