Zo Leren Kinderen Leren

Gevoel voor afstanden

Gevoel voor afstandenHet ontwikkelen van gevoel voor afstanden heeft met ruimtelijke oriëntatie (waar bevind ik me t.o.v. de ruimte om mij heen), visuele vaardigheden (ik kan alleen door te kijken mijn plaats in de ruimte bepalen en inschatten hoe ver iets van mij vandaan is) en onderscheidingsvermogen te maken.

Zo gauw als kinderen zich min of meer zelfstandig kunnen verplaatsten wordt steeds de ruimte om hen heen (letterlijk en figuurlijk) afgetast en in relatie tot wat gezien wordt gebracht.

Als je goed kunt inschatten hoever de dingen van je vandaan zijn, hoe snel sommige dingen op je af komen en waar ze zich precies in de ruimte bevinden (een bal bij de gymles of bij het buitenspelen bijvoorbeeld) dan kun je je veilig voelen en weet je hoe je op tijd moet reageren als er wat gebeurd.

Ook sociaal gezien heeft het kunnen inschatten van afstanden invloed: als je niet precies weet waar andere kinderen (die aan het spelen en rennen zijn) om je heen zich in de ruimte bevinden heb je meer kans dat je tegen ze aanloopt waardoor anderen denken dat je dat expres doet terwijl jij je van geen kwaad bewust bent. Je kunt tegen speelgoed van anderen lopen zodat die boos op je worden enz.

Ook voor het rekenen op school is het op een gegeven moment belangrijk om een gevoel voor afstanden te hebben. Als je gaat rekenen met meters, hectometers enz. Als je je bewust bent dat er afstanden zijn, hoe groot die zijn dat die van belang zijn (als je vloerbedekking of behang gaat kopen bijvoorbeeld …. hoeveel rollen heb je nodig om je kamer te kunnen behangen) dan is het gemakkelijker om de rekensommen te begrijpen. Dit ligt op in hetzelfde gebied als gevoel voor hoeveelheden in relatie tot getalbegrip.

Net zoals gevoel voor hoeveelheden belangrijk zijn bij het rekenen is het gevoel voor afstanden dat ook. Gevoel voor afstand heeft ook met hoeveelheden te maken alleen zijn ze op het oog niet zo gemakkelijk te herkennen en moet je echt gaan meten om er zicht op te krijgen. Tot je vaak gemeten hebt en je op het oog kunt zeggen hoeveel mm, cm of meters iets is en hoe ver iets van je vandaan is.