Zo Leren Kinderen Leren

Doelgerichtheid

Doelgericht zijnVoor het leerproces op school is het heel belangrijk dat je geleerd hebt, of aan het leren bent, om doelgericht bezig te zijn. Dat je leert hoe en waar je moet beginnen en wat je vervolgens moet doen om het doel dat je wilt of moet bereiken ook daadwerkelijk kúnt bereiken.

Worden er teveel dingen voor je gedaan en blijf je teveel passief dan leer je niet goed hoe je een doel moet bereiken. Als er dan op school eisen aan je gesteld worden dan is de kans groot dat je je hopeloos gaat voelen. Je hebt dan te weinig ervaring om te weten HOE je iets voor elkaar moet krijgen en hoe je stap voor stap naar een doel toe kunt werken.

Ook het leren om doelgericht bezig te zijn voltrekt zich in fases om tot op steeds hoger niveau te kunnen komen, tot in het denken toe. In de loop van je ontwikkeling worden de doelen steeds groter en liggen ze doelen steeds verder weg. In de loop van je schoolcarrière wordt er steeds meer (eigen inzet) van je verwacht. Heb je niet goed geleerd hoe je doelgericht iets aan kunt pakken dan kan dat een probleem worden. Bij pubers, waarvan in het voortgezet onderwijs steeds meer zelfstandigheid verwacht wordt, zie je dan dat ze hun doel uit het oog verliezen en niet goed weten hoe ze hun eigen leerproces in de hand kunnen nemen.

Jonge kinderen leren doelgerichtheid door zelf te spelen en actief te zijn. Door hun eigen creativiteit en inventiviteit te ontwikkelen, doorzettingsvermogen te ontwikkelen en nog meer van dit soort vaardigheden, leren ze om doelgericht bezig te zijn. Wil je bijvoorbeeld een tent van lappen maken dan moet je weten hoe je tent er ongeveer uit moet gaan zien, wat je nodig hebt om die tent te kunnen maken (stoelen waar je de lappen overheen kunt hangen, touw, wasknijpers) en waar je een opening moet maken zodat je er zelf ook nog in kunt. Word je teveel stap voor stap geholpen en krijg je onvoldoende de gelegenheid om zelf je “problemen” op te lossen dan is er een flinke kans dat je voor je leerproces afhankelijk wordt van anderen en je niet goed leert hoe je naar een doel toe kunt werken.

Zit je echter urenlang voor de tv dan is er van doelgerichtheid leren geen sprake. Je wordt overspoeld met dingen die anderen bedacht hebben en die je maar gewoon consumeert zonder er zelf actief op te kunnen reageren of er wat mee kunt doen. Bovendien ontwikkelt je motoriek en alle vaardigheden die zich samen met de motoriek moeten ontwikkelen ook onvoldoende.